Sunday, May 17, 2009

4


Ada kekuatan dalam kebaikan, orang yang baik adalah orang yang kuat kerana dia mampu selalu melakukan yang baik bagi semua orang

Ada kekuatan dalam kelemahlembutan, orang yang lemah lembut adalah orang yang kuat kerana dia boleh menahan diri untuk tidak membalas dendam.

Ada kekuatan dalam penguasaan diri, orang yang bisa menguasai diri adalah orang yang kuat kerana dia mampu memngendalikan segala nafsu keduniawian.

Ada kekuatan dalam tawa kegembiraan, orang yang tertawa gembira adalah orang yang kuat kerana dia tidak pernah terlarut dengan tentangan dan cubaan.

Ada kekuatan dalam kemurahan, orang yang murah hati adalah orang yang kuat kerana dia tidak pernah menahan mulut dan tangannya untuk melakukan yang baik bagi sesamanya.

Ada kekuatan dalam kesabaran, orang yang sabar adalah orang yang kuat kerana dia sanggup menanggung segala sesuatu yang dia tidak pernah merasa disakiti.

Ada kekuatan dalam kedamaian diri, orang yang dirinya penuh damai bahagia adalah orang yang kuat kerana dia tidak mudah diumbang-ambingkan oleh sesuatu.

Ada kekuatan dalam kesetiaan, orang yang setia adalah orang yang kuat kerana dia boleh mengalahkan nafsu dan keinginan peribadi dengan kesetiaannya kepada Allah dan sesamanya.

Ada kekuatan dalam cinta, orang yang sanggup memberikan cinta adalah orang yang kuat kerana dia bisa mengalahkan keinginannya untuk mementingkan diri sendiri.

No comments:

Post a Comment