Tuesday, July 7, 2009

Seminggu Lalu...

Salam di angin lalu…


Beberapa perkara besar berlaku dalam perjalanan hidupku sepanjang minggu lalu. Ia terasa amat lama dan bermakna sekali. Semuanya mengenai soal hati. Kisah duniawi. Erti dan pengalaman hidup yang dapat kukutip sebagai panduan pengajaran dalam masa seminggu ini melebihi apa yang telah aku pelajari lebih dua dekad aku menghirup udara di bumi Tuhan ini. Mungkin ia perkara biasa bagi orang lain, bagiku juga sebenarnya, tapi aku melihatnya daripada perspektif yang lain minggu ini.

1. Kota kata
Masa terlalu pantas. Aku serasa tidak cukup masa untuk melakukan apa yang seharusnya kuselesaikan minggu ini. Rasa bersalah menghantui tetapi aku tidak cukup daya dan kudrat untuk menunaikan tugasan tersebut di samping tuntutan kerjaya yang tidak menentu. Kepada yang mengerti, maaf, teman! Akan ku cuba bereskan sehabis segera mungkin. Mungkin minggu ini. As u know me, I do keep my promises! Again, sorry for the delays…

2. Hati wanita!
Awal minggu lepas, suatu petang, apabila pulang ke rumah, aku terkejut besar apabila melihat anak buahku menangis teresak-esak sampai bengkak mata. E tidak pernah kulihat menangis seteruk itu. Tanpa kutanya, dia cakap dia nak mintak ‘break’ malam ni. Tambah aku terkejut! Kutanya kenapa tiba-tiba sahaja. Dia cakap, dia sudah tidak tahan. Dan berlalu meninggalkanku untuk keluar dengan janji untuk menyambung bicara.

Lewat malam, kami memulakan sesi bicara. Sekotak tisu Premier yang baru kubuka dan kuunjurkan pada E dalam diam. Sambil sesekali mengesat air mata, E memberitahu bahawa dia sudah penat dengan hubungannya dengan A. Aku tahu mereka baru berbaik semula awal bulan lalu setelah ‘perpisahan sementara‘ dahulu. Kenapa tiba-tiba buat keputusan begitu? E akhirnya berterus-terang. Selama ini memang dia sayang pada A tapi dia tak mahu terus ditipu. Lelaki hanya pandai berjanji tapi bila dituntut bukti, bermacam alasan diberi. Dan bila diuji dengan godaan, mereka mudah goyah.

E dan A bertemu pada ketika masing-masing ‘kekosongan’. Lalu bertambah akrab apabila menemui persamaan masing-masing, lalu berjanji setia. Namun, selepas sahaja akujanji, A mula berubah. Dan E mengesani perubahan itu walaupun disangkal oleh E sehingga membawa kepada ‘perpisahan sementara’ antara mereka. Masa berlalu, tidak lama kemudian, A kembali memujuk E setelah menyedari ketiadaan E membuatkan hidupnya kian tidak terurus. Oleh kerana rasa sayang masih menebal, E menerima A kembali.

Namun, naluri seorang perempuan memang kuat. Dan selepas konfrantasi tadi, akhirnya A mengakui kata-kata E. Rupanya, pada masa dia bersama anak buahku ini, A juga menaruh perasaan kepada orang lain. Tetapi perhatian dan layanan E yang baik dan melengkapi hidupnya membuatkan dia tidak mahu melepaskan E, tetapi pada masa yang sama masih cari yang lain. Ini yang E rasa selama mereka bersama. Dan akhirnya, E ambil keputusan untuk kembali solo.

Tak guna untuk berharap pada lelaki yang hanya tau berjanji, di depan baik amat, namun kesetiaan entah ke mana. Entahlah, apa yang lelaki hendak dalam hidup sebenarnya? Walaupun sedih dan kecewa, E nekad untuk putuskan hubungan. Biarlah dia menunggu lelaki yang betul-betul serius, bukannya hanya main-main, sekadar menghabiskan waktu. E sanggup menunggu sesorang, asalkan dia tahu hati lelaki itu miliknya dan setia. Walaupun masih muda, aku tahu E tidak bertindak tanpa berfikir dalam.

Dan dalam diam, aku kagum dengan keputusan E. Macam yang E cakap, “Men are like toilet. The goods one were taken, the rest of then are full of shit!” Bila difikirkan balik, ada juga kebenarannya. You are absolutely right, dear. Entah ke mana pupusnya lelaki yang baik-baik, ya? Way to go, girl!

3. Perempuan dan godaan
Selasa lepas, bertemu kawan lama. A, kawan seuniversiti. Dia memang suka sangat mengenakan aku, tambahan pula dengan statusku yang masih solo sedangkan anak dia nak masuk dua. Dia bising, mengutuk perempuan. Apahal? Dia cakap, adalah seorang dua perempuan yang asyik ‘mengejar’ dia. Puas dia bagitahu yang dia family man, tapi mereka masih tak serik-serik! Aku gelak besar. Nak kata kawan aku ni handsome, aku rasa aku boleh nampak anak tekak dari celah-celah gigi kapak dia. Nak kata, smart, dressing dia hancuss! Sampai sekarang aku kutuk dia pasal dressing dia, hahaha! Nak kata kaya, alah…kerja gomen, berapa la sangat gajinya! (aku tahu la, sebab aku pun pernah kerja gomen :)) Pakai pun Wira je. Jawatan pun taklah tinggi sangat!

A sempat lagi suruh aku buat macam tu. Cuba pikat lelaki. Tengok kamu yang cantik, berpelajaran, peramah, manis dan cute, pasti dapat punya! Sempat lagi A berseloka. A, ingat aku ni apa, hah? Nak kena penampar aku mamat ni. Tapi perkara ini membuatkan aku berfikir dalam tawa. Ada juga perempuan yang sanggup berbuat apa saja untuk mendapatkan lelaki ya! Zaman dah terbalik, ek! Atau aku saja yang ketinggalan LRT?

4. Lelaki dan hasad
Awal dan pertengahan minggu, aku ke pejabat. Menguruskan hal-hal rutin. Tak disangka, abang aku merangkap business partner, tiba-tiba sahaja pitam di sudut kerjanya. Aku panik sekejap. Tetapi dia segera sedar dan aku suruh dia berehat di pejabatku. Mungkin dia penat atau stress. Buatkannya minuman dan sedikit biskut. Kami berbual dan berbincang.

Dia dapat rasakan ada perkara buruk. Macam ada yang mengirimkan santau atau sihir. Sejak kebelakangan ini, badannya seram sejuk. Setiap kali mengambil berus lukisan, ingin berkarya, tanggannya akan menggigil. Dan bila mahu membuat dokumen, dia tak nampak tulisan di skrin komputer. Dan dia selalu rasa panas walaupun pendingin hawa berada pada tahap rendah sehingga aku terpaksa memakai stoking di pejabat. Sejak akhir-akhir ini, aku jarang ke pejabat kerana ada kerja-kerja kreatif yang perlu kusiapkan di rumah. Lagipun tiada perkara penting yang memerlukan aku berada di pejabat.

Kami berdua sama-sama mengeluh. Beginikah sikap orang kita yang tidak boleh melihat kesenangan orang lain? Baru sahaja kai ingin menuai hasil penat lelah sejak 3,4 tahun lalu, ini pula yang terjadi. Sedih aku! Nampaknya kami terpaksa bersabar lagi! Tak disangka-sangka, dia muntah darah. Habis terkena baju dan tudung. Aku tak risaukan sangat pasal itu kerana memang aku ada spare di pejabat. Tapi apa yang aku hairankan, ia berlaku dua kali. Hari ini sahaja!

Jadi, aku suruh dia pulang berubat di kampung. Dan aku menguruskan pejabat dan menghadiri majlis-majlis rasmi. Banyak juga. Sampaikan aku agak sesak nafas dibuatnya. Tapi, itu sudah tanggungjawab. Susah juga ya! Dan baru-baru ini, emakku menelefon, menyuruhku turut berjaga-jaga. Aikk, ada juga yang dengki denganku? Apa yang aku ada sehingga ada yang tak puas hati ni? Aduhai!!!

4. Aku dan diriku
Minggu lepas sibuk. Amat. Sehingga hampir terabai kesihatan. Terpaksa mengejar sisa waktu demi melunaskan hajat dan impian. Hujung minggu menjadi kemuncak. Ada uji dan rencana penting. Dalam kesibukan, jauh disudut hati, alangkah nyamannya hati andai ada suara dari kejauhan mengucapkan selamat atau sekadar membalas perkhabaran. Terlalu sibuk atau penatkah dia sampaikan terlupa bahawa aku mempunyai agenda/misi penting? Mahal sangatkah harga sebuah sms untuk sebuah persahabatan? Itukah cara seorang sahabat?

Dan hujung minggu sungguh mencabar. Akal dan fizikal. Aku pulang menjelang maghrib ke rumah, membawa badan yang penat dan ada lebam. Memang sah, dugaanku, bahawa aku akan sengal-sengal badan. Sehingga ke hari ini. Aduh, agak menyeksakan!

Aku ingat aku dah bersedia. Intelektual: Ya. Aku tidak bermasalah tentang ini. Datanglah apa topik untuk perbincangan, aku boleh memberi komen. Fizikal: Ya. Setiap hari, rutinku adalah senaman ringkas untuk stamina dan kesihatan. Namun, tekan tubi 100 kali, speed running, senamrobik, lompat katak 50 kali dan beberapa bentuk training lain selama 2 jam hampir membuatkan aku give up! Penat yang amat. Tapi masih aku mampu bertahan. Nampaknya, aku sudah semakin tua, rupanya! ;)

p/s: Tapi, ada dia bertanya khabar?

No comments:

Post a Comment