Tuesday, July 7, 2009

Menunggu Kematian


Aku sebenarnya menunggu sebuah kematian. Kematian rasa. Kematian harap. Supaya aku mampu bangun semula sebagai insan seputih bayi. Agar dapat kembali memberi tanpa mengharapkan apa-apa balasan. Seperti semalam. Dan hari-hari sebelum semalam. Agar dapat kembali merasai ketenangan sebuah jiwa. Ya, hidup ini terlalu singkat untuk dibazirkan dengan perkara yang sia-sia, seperti ini! ;)

Baru-baru ini seorang teman memberikan aku secebis puisi ini…

Lepaskan kumbang itu merdeka,
Berterbangan dengan teman cinta hatinya,
Jangan lagukan irama apa juga:
Kelak sumbang langkahnya,
Dan 'kan menjadi sebab;
Sampai tujuh turunan disebut sebut orang.
Tunduklah pada nasib tanpa dendam,
Menjalani riwayat "arang habis, besi binasa,
Tukang besi penat percuma."


To be truthful honest, my dear friend, I did! I’d tried to let him go. So many times that I lost count. It’s so painful to have your love unreturned. Plus, you knew there’s other party involved, who is much, much more better than you are in many aspects, hence she’s the first. I knew. And it’s hurts. Badly.

Have you ever cried so hard for no particular reason, just because you missed someone so bad? To someone who didn’t feel the same way you did? I know its sound so pathetic, but I can’t control the matter of my own heart! I’d tried my damnest to get rid of this feeling towards him all this time, but it become stronger and stronger! What should I do? I even begging Him to cease this feeling inside me and to move forward! I want to let it go, so that I can carry on with my life. I just want to live in peace!

Aku tidak mudah
menzahirkan rasa atau ungkapan cinta
kerana telah begitu sifatku
tapi, segala peristiwa
masa lalu dan masa kini
yang kita kongsi dan lalui bersama
sarinya mengaliri
tiap deru nafas dan alir darah
bersatu dengan rasa
berpadu dengan kalbu
dan masa depan yang tidak menentu
membuatku keliru dan sangsi.


Aku cuma mahukan kepastian. Tentang siapa sebenarnya diri ini dalam hidupmu. Sebagaimana yang pernah kukatakan sebelumnya, aku tidak kisah untuk sekadar menjadi seorang sahabat, jika tidak lebih daripada itu. Dan aku pasti, aku mampu menjadi sabahat terbaik yang mampu berkongsi pahit dan manis hidup ini. Jika itu mahumu dan itu juga akan menjadi takdirku. Namun, ketidakpastian dan teka teki ini amat merimaskan. Dan aku lemas dalam kebarangkalian dan tanda tanya.

Memang alangkah bermaknanya hidup ini kalau langkah kita seiring, fikiran kita selari dan mimpi kita serupa, tetapi ia bukan di tangan kita. Itu kerja dan kuasaNya. Aku faham dan redha. Namun, kita juga perlu berusaha ke arah itu.

Terutamanya bagi mereka yang bergelar adam yang sememangnya dijadikan menjadi penghulu alam. Ilahi telah mengurniakan adam dengan 9 akal dan 1 nafsu berbanding dengan hawa, 9 nafsu dan 1 akal. Dan sepatutnya mereka menggunakan kelebihan maha hebat itu untuk lebih kuat dan tegar melawan godaan dan duga 1 nafsu tersebut. Bukannya membiarkan kuasa minoriti itu menguasai akal!

Jika itu berlaku, apa lebihnya adam sehingga hawa terpaksa memimpin jalan? Sia-sialah saja anugerah sebagai adam. Adakah terlalu banyak pilihan dalam hidup sehingga tidak tetap pada yang satu? Terlalu sukarkah membuat keputusan?

Aku sudah penat. Sudah terlalu lelah dalam kembara sebuah harap dan impi. Segalanya samar-samar, dekat untuk kusentuh tetapi terlalu jauh dari jangkauan. Tuhan, apakah hikmahMu? Entahlah, terkadang aku menjadi terlalu penat dengan hidup!

No comments:

Post a Comment