Saturday, December 5, 2009

Kisah Aku Dan Dia

Aku mahu berkongsi satu cerita lucu. Tentang aku dan dia. Oppss, dua cerita sebenarnya. Tapi aku cerita satu dulu. Pasti korang gelak sakan punya! My family and friends yang dah tau memang gelak giler!

Raya Aidiladha lepas, aku tak balik kampung. Maklumlah, baru masuk tempat baru. Jadi cuti pendek saja. Malas nak balik. Lagipun ‘tumpangan’ku balik awal. Memang tak boleh join balik. So, a few day before raya, aku saja telefon mak. Bagitau awal-awal sebab musabab aku tak balik. My mum say ok, dia tak kisah. Lagi pun ramai ahli keluarga yang balik. Cuma aku dan kakak aku and family dia kat JB jer yang tak balik.

Kebetulan masa itu, banjir memang melanda negeri-negeri pantai timur. Walaupun tidak seteruk mana, kampung aku turut dilanda bah. Mak cakap air masuk dapur belakang. Memang dapur belakang rendah sikit. Aku ada dua dapur, dapur kering dan dapur basah. Dapur kering, tempat kitaorang lepak-lepak, makan-makan, tengok tv dan back up tidur. Dapur basah ni tempat masak-masak dan buat kerja dapur. So, dapur basah ler yang basah! Dan dapur basah ni bersambung dengan bilik air. 3 bilik air, you, jangan marah!

Biasalah rumah kampung kan, memang bilik airnya ada lubang. Untuk aliran air keluar. Dan memang jadi laluan makhluk Tuhan (baca: katak!) keluar masuk. Jadi bila bah, memang havoc bilik air kitaorang kat dapur ni jadi heaven ‘diorang’.

Memang ada satu lagi bilik air kat area ruang tamu. Yang ni, takde katak, sebab kedudukannya tinggi. Tapi aku tak suka guna sangat sebab tekanan airnya agak rendah daripada bilik-bilik air kat dapur.

Dan ari tu, mak aku siap cakap, “Baguslah tak balik. Takdelah dengar menjerit lagi!” Aku terus gelak on the spot! My mum pun join gelak! Dalam telefon tu, beb!

Bukan apa, satu family dah tau aku takut katak. Setiap kali aku balik kampung, setiap kali aku nak guna bilik air, aku mesti tertinjau-tinjau kat entrance bilik air dulu. Bila line ‘clear’, baru aku masuk. Kalau tidak, no way man!

Adik-adik aku dan anak-anak aku memang maklum sangat dengan fe’el aku ni. Pagi-pagi, bila diorang nampak aku bertuala dan bawak baju, diorang siap ‘survey’ dulu. Halau apa yang patut. Kalau ok, baru diorang cakap boleh masuk. Sampai macam tu, punya sporting! Sayang korang!

Tapi biasalah kan. Pasti ada yang ‘terlepas’ kan. So, satu hari tu, aku tengah syok syampoo dan sabun badan, tetiba aku tengok ‘benda’ tu melompat-lompat! Kecik jer tapi bulu roma aku terus naik mencacak! Apalagi, menjeritlah! Satu kampung dengar! Nasib baik aku sempat capai tuala then terus keluar ke dapur. Kalau tidak, ada yang free show kang!

Yang bestnya, satu family datang untuk rescue. My mum siap bawak penyapu. Adik aku bawak batang buluh (yang memang ada kat dapur), anak buat aku bawak penyapu lidi, abang aku bawak kayu ntah apa-apa ntah. Semuanya nak halau katak!

Memang heboh! Meriah! Kalahkan pasar malam! Dua tiga kali gak le 'benda' ni jadi. Walaupun dah QC, memang ada gak yang defect, terbolos ‘benda’ ni masuk bilik air. Dan setiap kali ia berlaku, aku akan menjerit sakan. Keluar bilik air dengan muka pucat dan kalau ‘benda’ tu besar dan menakutkan, aku akan mengigil sambil keluar air mata. Adik-adik aku, especially anak-anak aku memang confirm akan kenakan aku lepas tu! Diorang gelak, memang tak payah cakap ler!

Ada yang siap plan nak buat April Fool, bagi katak dalam kotak kat aku tu. Ada sekali diorang cuba buat, tapi mak aku sempat selamatkan aku. Tapi sempat mengigil jugak ler. Aku marah giler. Pastu, tahun tu, aku tak kasi bebudak tu duit raya. So, they’ve learned their lesson. Lepas tu, mereka tak berani buat lagi dah!

So, sampai sekarang aku memang fobia dengan 'benda' ni. Tapi dah boleh control sikit la. Takdelah menjerit setiap kali nampak. Setiap kali aku nampak dia tempat aku nak lalu, aku sanggup ambil jalan jauh, nak elak. Dan kalau 'dia' 'lalu' masa aku tengah lepak, automatiknya bulu roma aku akan meremang dan aku jadi tak senang duduk. Terus standby nak lari.


Bila aku citer kat few sahabat aku, diorang memang gelak tak ingat dunia. Ada yang sampai gelak guling-guling lagik! Teruk betul diorang kan!



p/s: Ada yang gelak sakan gak ke?

No comments:

Post a Comment