Wednesday, March 17, 2010

Bila...

Aku juga ada satu perangai yang pelik. Kerjaku tidak banyak melibatkan aktiviti fizikal seperti orang lain. Banyak bertumpu kepada kepakaran intelektual. Membaca, mengkaji, meneliti serta membetulkan kesilapan. Tidak perlu diterangkan dengan mendalam, cukuplah kukatakan bahawa ia memerlukan aku untuk sentiasa peka dan teliti. Juga memerlukan kemahiran tambahan dalam pelbagai bidang ilmu.

Dan tidak seperti kerja orang lain, ia sebenarnya begitu memenatkan dari segi mental. Ia cepat membuatkan aku hilang fokus. Apatah lagi, jika melakukan tugasan demi tugasan, untuk mengejar ‘tarikh mati’nya. Sering terperangkap dalam kepenatan dan keinginan untuk menghasilkan yang terbaik.

Jadi, bila itu berlaku, aku sering mengambil jeda masa untuk berehat. Namun, sifatku tidak suka menangguhkan kerja. Juga tidak suka membuat kerja separuh hati. Jadi, untuk mngalihkan tumpuan pada kerja, aku akan melakukan aktiviti yang memerlukan tenaga atau kekuatan fizikal.

Oleh kerana aku tiada treadmill di rumah (that’s on my list to buy!), aku akan skipping. Kalau lama tak skipping, aku akan buat dalam 200 – 250 kali. Kemudian, bertambah jadi 500, 700 dan 1000 kali. Rekod setakat ini: 1750 kali dalam satu sesi. Adalah jeda-jeda rehat, bukannya sekaligus. Pengsan aku! Sekarang, handle skipping rope aku dah pecah, asyik lupa nak beli ganti. Anybody? :)

Itu satu. Kalau aku malas, aku akan buat satu lagi aktiviti. Cooking! Biasanya aku akan buat cheese cake. My favorite is raspberry/blueberry. Kenapa? Kerana no baking needed. Bahannya main agak-agak sahaja. Aku suka ramas-ramas digestive biscuit dan tumbuk almond. And the best part is the whipping. Oleh kerana aku tak ada food processor (dah rosak!), aku akan whip cheese cream, whipping cream, yogurt and icing sugar guna hand whisk. Aku ‘kacau’ kuat-kuat hingga 'kembang'. Penatlah tapi hilang segala tekanan. Lepas itu, campurkan bahan-bahan lain, buat base dan topping. Kemudian, peti sejukkan! Senang dan mudah. Dan boleh tahan berhari-hari. And I have a lovely desert to enjoy too!

Ataupun aku akan buat spaghetti sauce. Carbonara, bolognese or pesto. Buat pekat-pekat. Lepas itu, deep freeze atau simpan saja dalam peti sejuk. Jadi bila aku muak makanan melayu atau malas nak masak, ambil sahaja. Adjust sikit mengikut selera dan voila! Lagipun, anak-anakku dan adikku pula memang gemar datang mengejut. Ikut suka diaorang jer. And meal can be ready in just few minutes.

Lepas itu, aku akan kembali bekerja.



p/s: kalau ada banyak makanan di rumahku, maknanya aku tengah tensionlah tu!

No comments:

Post a Comment