Wednesday, July 8, 2009

Kisah Seorang Kakak

Aku bengang betul dengan kakakku yang sorang ni! Semalam, baru sahaja aku memanggil aura alam untuk berkarya, dia menelefon dari negeri di selatan sana. Ada hal penting, katanya memulakan bicara. Minda aku terus beralih daripada coretan dan contengan idea di kertas terpakai, kepada bicaranya. Aliran idea dan ilham akas terhenti. Sedangkan aku harus cepat, perlu kreatif dan bijak menyusun kata dan bicara. Baru petang tadi, editorku meminta agar menambah kurang lebih seratus halaman untuk karya fantasiku. Tempoh yang diberi cuma seminggu. Aduhai!

Nada suara kakak aku yang seorang ini membayangkan ada yang tidak kena. Aku terus teringatkan keluarga di kampung. Ada yang tidak kenakah? Ada bala atau musibah yang menimpakah? Ada tetamu tak diundangkah? Ada orang masuk meminangkah? ;) Rupa-rupanya, tekaanku tersasar belaka!

Ada ke patut pada jam 9.41pm, dia meminta aku menyiapkan assignmentnya! Hendak dihantar pada esok hari pulak. Minima lapan halaman dalam bahasa Inggeris. Ya Tuhan! Nak kena ni! Bukan aku tak mampu buat, tapi subject matternya berlainan. Bukan bidang aku. Nasib baik aku ada basic medic, jadi tak bermasalah sangat. Tapi teruk juga nak membaca bahan rujukan dan mencari tambahan isi lagi! Banyak dan bercelaru pulak tu! Memang kena sembur dengan aku malam tadi! E kat rumah pun sampai naik bosan dengar aku membebel dari dalam bilik. Marah-marah sambil siapkan assignment kakak aku yang seorang ini. Nasib baik dia kakak aku, kalau tidak, memang aku tak buat kerja gila ni!

Geram betul. Lain kali, kalau nak minta tolong, bagitau awal-awal dan bagi tempoh masa. Ingat aku ni robot ke apa! Macamlah aku ni tak ada kerja lain yang hendak dibuat. Akhirnya siap juga sembilan halaman tugasan dalam bahasa Inggeris yang betul dari segi nahu dan termanya. Sekali tengok jam, jam 4.12 am. Gosh! Tiba-tiba aras geram aku naik balik. Kenapa tak dalam bahasa Perancis? Lagi panjang aku boleh merapu!

Hah! Dunia fantasiku entah ke mana!

No comments:

Post a Comment